woensdag 24 februari 2016


DE MENSELIJKE MAAT



Vliegen is een “definitieve” manier om je te verplaatsen.

Het lukt of het lukt niet. Als het niet lukt, is dit dodelijk voor de mensen. Natuurlijk zijn er voorbeelden van wonderbaarlijke reddingen, maar de vuistregel is: gaat het mis, dan ga je dood.

Dit geldt ook voor zwemmen. Het lukt wel of het lukt niet. Gaat het mis, dan sterf je de verdrinkingsdood.

Vliegen en zwemmen zijn daarom ook favoriet bij suicidale personen.

Mechanisch vervoer is een “definitieve” manier voor transport. Het gaat snel en goed of snel en verkeerd. De aantallen slachtoffers, world-wide, zijn dramatisch. Auto-mobiliteit kost jaarlijks honderd-duizenden doden en gewonden, die, als onafwendbaar en onontkoombaar worden geaccepteerd. Mechanisch vervoer over de wegen wordt zelfs in de watten gelegd en is maatstaf voor de dynamiek van de economie.

Vliegen, zwemmen en mechanisch vervoer bepalen de menselijk maat. Dat is op zich vreemd, omdat alle drie bewegingsvormen in essentie levensgevaarlijk is.

Is de menselijke maat de eindigheid en het abrupte sterven?

Evolutionair en archetypisch zijn dit bizarre constructen, die de mens om de tuin leiden en onze eigenlijke maat versluieren en vervormen.



Lopen, rennen en springen zijn “niet-definitieve” bewegingsvormen, die onze actie-radius bepalen.

. Als er iets mis gaat, is het pijnlijk, maar zeker niet dodelijk. Dit is de menselijke maat. Vliegen en mechanisch vervoer rekken deze “constante” op, waardoor de consument beschikbaarheid van vers voedsel als een zekerheid gaat

zien, terwijl.een aanstaande mondiale voedselcrisis onafwendbaar lijkt.


Blijft over stilstaan.
Een unieke menselijke vaardigheid. Stilstaan in de zin van overdenken, meditatie en contemplatie.
Bijna vergeten en teruggedrongen in donkere ruimtes.
We moeten weer leren om stil te staan. Nadenken over het hoe en waarom van ons gedrag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten