zondag 27 maart 2016


DREMPELVREES


Vandaag heb ik de verfspatten en ander ongerief verwijderd van mijn woonkamerdrempel. Die zaten er al vanaf de verbouwing, vier jaar geleden. Regelmatig werd ik door bezoekers gewezen op de ontsierende vlekken. Nu stoor ik mij niet zo aan een paar spatjes. Daar stap ik makkelijk overheen.

Maar onderbewust was ik ook bang iets te veranderen aan de drempel. Immers, volgens Germaanse en Romeinse overleveringen, bezit een drempel magische krachten. De zielen van overledenen zouden zich onder de drempel bevinden. Die kun je maar beter te vriend houden. En dat komt weer van de gewoonte van sommige volken, om lijken onder de drempelsteen te begraven. Ook de Oude Friezen hadden iets met drempels. Zij begroeven donderstenen onder de drempel. Een dondersteen, ook wel donderbeitel genoemd, was een langwerpige steen die de dondergod Donar tegen bomen wierp om ze te klieven. Dacht men. Vaak waren dit stenen werktuigen uit de prehistorie, of Belemnieten, de fossiele staartpen van inktvissen. Mijn drempel is weer netjes en vers in de meubelwas gezet. Dus niemand aan deze of gene zijde heeft te klagen. Hoop ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten